Sa oled siin

Riik panustab Eesti toidusektori ekspordivõimekuse parandamisse

16. juuni 2021 - 16:35
Mitmesugused toidukaubad kaupluseletil.
Foto: Katrin Press / Maaeluministeerium

16. juunil alguse saav Eesti toidutootjatele suunatud uus koolitusprogramm „Ekspordivägi“ on Eesti riigi suurim toidusektori ekspordisuutlikkuse kasvule suunatud ettevõtmine. Selle abil loodetakse saavutada hüppelist kasvu nii toidutootjate koostöös, kasumlikkuses kui ka piiri taha müüdava kauba mahtudes.

Programmi raames asuvad Eesti toidutootjaid kolme aasta jooksul treenima Euroopa ja Eesti tippasjatundjad; programmi eelarve on 0,5 miljonit eurot. Koolitusprogrammi „Ekspordivägi“ elluviija on Marketingi Instituut ning tellija Maaeluministeerium.

„Just praegu on meie hinnangul õige aeg teha ühiselt tark ja läbimõeldud pingutus, mis aitaks Eesti puhta looduse ja ainulaadse toiduvalmistusoskuse viia miljonite inimesteni kümnetes riikides üle maailma,“ lausus maaeluminister Urmas Kruuse. „Programmiga „Ekspordivägi“ ulatab riik loogilise ja hästi ajastatud abikäe meie viimastel aastatel kvaliteedis ja tootevalikus kiiresti arenenud toidutootjatele ja -töötlejatele. Programmiga on kavas tõsta tootjate ja töötlejate ekspordikompetentsi ning tutvustada neile koostöövõimalusi,“ märkis maaeluminister Urmas Kruuse.

Programmi „Ekspordivägi“ eestvedaja, Marketingi Instituudi juhi Anu-Mall Naaritsa sõnul koosneb kolmeaastane programm hulgast eriteemalistest seminaridest ja kontaktüritustest, mille läbiviijateks on igapäevaselt ekspordimaailmas tegutsevad oma ala parimad eksperdid Inglismaalt, Itaaliast, Saksamaalt, Soomest, Rootsist ja Eestist. „Programmi kokku pannes lähtume põhimõttest, et Eesti toidutootjad ja  töötlejad leiaks võimalusi mahte kasvatavaks koostööks ning samas õpiksid ka oma tooteid looma ja ümber kujundama nii, et nad saaks edaspidi nende eest küsida rohkem raha. Hoiame eelkõige fookuses kõrge lisandväärtusega tooteid ja nende müüki,“ rääkis Naarits.

Anu-Mall Naaritsa sõnul on Eesti toidusektori suurimaid katsumusi õige turuniši leidmine meie kaupadele avatud riikides. „Me ei suuda üldjuhul oma väiksuse tõttu rahuldada ühegi suure Euroopa kaubandusketi miinimumnõudeid. Ka meie toodete omahind on reeglina oluliselt kõrgem Poola ja teiste suurte põllumajandusriikide hinnast, lisaks võtavad transpordikulud viimasegi kasumlikkuse. Seda kõike arvestades tuleb leida just need tooted, riigid ja müüginišid, kus hind ja suured mahud ei ole peamine ostuargument. Lisaks tuleb läbi toidutootjate koostöö püüda transpordi- ja turunduskulusid alla saada. Meie koolitajad teavad, kuidas seda teha, ja me siiralt loodame, et 2-3 aastat pärast programmi läbimist suudavad vähemasti pooled meie programmis aktiivselt osalenud ettevõtted näidata ekspordimüügi mitmekordistumist.“

Kümnetele seminaridele oodatakse sadu toidutootjaid

Programmi „Ekspordivägi“ avakonverentsile Cinamon kino ruumides T1 kaubanduskeskuses 16. juunil on registreerunuid üle 90 osaleja, kuid Naaritsa hinnangul loodetakse programmiga jõuda selle kestuse jooksul kokku siiski sadade ettevõteteni. „Kõigile pole vaja kõiki seminare ja koolitusi, igaüks saab ise valida, kui mitmel teemal ta ennast harib. Oleme koolitustega olemas nii füüsilises koolitusruumis kui ka kaasame inimesi Zoomi vahendusel. Kolme aasta vältel plaanime kokku pidada üle 60 õppepäeva, lisaks kaheksa õppereisi ja õpitu praktiliseks rakendamiseks juhendamisi ettevõtetes. Ja seda kõike ettevõtjate jaoks absoluutselt tasuta. Loodame väga, et Eesti toidust ja maitsetest saab lähiaastatel meie kõigi uhkus, mis hakkab kujundama ka meie puhta loodusega riigi mainet. Maailmas on palju riike, kes oma ekspordis on teadlikult liikunud väärtusahelas kõrgemale ning kasvatanud seeläbi nii ekspordikoguseid kui ka  väärtust. Näiteks võib tuua Iirimaa, Uus-Meremaa, Itaalia, Rootsi.“

Teadmussiirde pikaajaline programm toidusektori müügivõime edendamise tegevusvaldkonnas viiakse ellu “Eesti maaelu arengukava 2014–2020” meetme „Teadmussiire ja teavitus“  tegevuse liigi „Pikaajalised programmid“ raames ning seda rahastatakse Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD).

Lisainfot programmi „Ekspordivägi“ avaseminarist: https://mi.ee/100ideed/eesti-toidu-koolitusprogrammi-ekspordivagi-avakon...

Marketingi Instituut on 10 aastaga kujunenud hinnatuimaks ekspordikoolitajaks Eestis. Ettevõte on koostöös EASiga viinud ellu sellised programmid nagu „Ekspordirevolutsioon“, „Ekspordirevolutsioon 2“, „Missioon: Saksamaa“ jmt. Viimasel kolmel aastal viis Marketingi Instituut Ukrainas ellu programmi „Ekspordirevolutsioon Ukraina“, mille käigus treeniti varem peamiselt Venemaa suunale orienteeritud ligi 2500 Ukraina tootmisettevõtet ümber nii, et need leiaks omale uued turud Euroopa, Ameerika ja araabia maade suunal. Selle programmi suure populaarsuse ja majandusele antud hea tagasiside tõttu pälvis Marketingi Instituut ka Ukraina majandusministeeriumi ning Euroopa Komisjoni tunnustuse.

Veel uudiseid samal teemal

Maaeluministeerium
27.07.2021|Maaeluministeerium

Avatud talude nädalvahetusel sündis uus külastusrekord

24. ja 25. juulil oli üle Eesti külastajatele avatud 299 talu, kuhu tehti nädalavahetusel kokku üle 234 000 külastuse. Tegemist on praeguseks seitsmel järjestikusel aastal toimunud avatud talude päeva külastusrekordiga.

27.07.2021|Maaeluministeerium

Keskmised ja suured ettevõtted saavad taotleda toetust töötlemishoonete rajamiseks

Maaeluminister allkirjastas eelnõu, millega võimaldatakse keskmise suurusega ettevõtjatel ja suurettevõtjatel lisaks seadmete ostmisele taotleda toetust ka töötlemiseks vajalike ehitiste ehitamiseks.